بازدید از ۷ مدرسه در منطقه سیل زده آق‌قلا

مدرسه سازی در آق قلا

نوروز 98 با خبرهای ناگوار بسیاری چون سیل همراه بود. مناطق بسیاری از کشورمان دچار سیل و آب گرفتگی شدند که شهرستان آق‌قلا در استان گلستان اولین آنها بود. تمامی خانه‌ها و ساختمان‌های این شهرستان چندین روز در آب قرار داشتند و خرابی‌های بسیاری به ساختمان‌ها و زندگی ساکنان در این شهرستان وارد آمد.

به همت گروه‌های مردمی و سازمان‌های خیریه کمک‌های بسیاری به مردم این مناطق رسید و نیازهای اولیه آنها تا حدودی سامان بخشیده شد. در حال حاضر ۳ ماه از این واقعه ناگوار می‌گذرد با وجود آن که تمامی مردم به زندگی عادی خود بازگشته‌اند اما ساکنین مناطق سیل زده کشور هنوز در رنج خرابی‌های پس از سیل به سر می‌برند.

بدون شک کودکان و نوجوانان در این گونه مصیبت‌ها آسیب بیشتری خواهند دید و جدای آسیب‌های روحی دور ماندن از ادامه تحصیل برای آنها ضربه‌ای جبران ناپذیر خواهد داشت چرا که به دنبال خرابی‌های ناشی از آب گرفتگی و سیل، ساختمان‌های آموزشی و مدرسه‌ها نیز دچار تخریب شده‌اند و با وجود تخلیه آب و خشک شدن بناها، ایمنی و سلامت کافی را برای استفاده نخواهند داشت. در اینجاست که حضور خیریه‌ها و خیرین مدرسه ساز بسیار احساس خواهد شد.
از آنجایی که رسالت بنیاد برین ساخت مدرسه و کمک به تحصیل دانش آموزان است بازدید از مدرسه‌های منطقه سیل زده آق قلا در دستور کار این بنیاد قرار گرفته شد.

گزارش بنیاد برین از مدرسه‌های تخریب شده آق‌قلا

طی جلسات مختلف هیات مدیره بنیاد برین در نهایت تصمیم به بازدید از این شهرستان، به مرحله اجرا رسید. در تاریخ 22 اردیبهشت 98، نمایندگان بنیاد برین شمیرانات به همراه رئیس مجمع خیرین، جناب آقای کمیلی ریاست محترم مجمع گلستان و جناب آقای زارعی تصویر بردار، از تعدادی مدرسه در شهرستان آق قلا دیدن شد. با در نظر داشتن میزان آسیب در این مدرسه‌ها، تصمیم به تخریب این مدارس و نوسازی آنها به مدرسه‌های 3 کلاسه گرفته شد. در ادامه شرح دقیق‌تری از وضعیت این مدرسه‌ها داده شده است.

1- دبستان حاجی قره و دبیرستان فردوسی در منطقه شور حیات

ساختمان دبستان دانش حاجی قره و دبیرستان فردوسی، در منطقه شور حیات کوچه مختومقلی دوم واقع شده است. هر دو مقطع در یک ساختمان مستقر بوده که شیفت صبح آن به دبستان و شیفت بعدازظهر به دبیرستان اختصاص داشته است و تعداد دانش آموزان دبستان دانش حاجی قره 89 نفر و دبیرستان فردوسی 52 نفر است. با نظارت و بررسی‌های انجام شده از میزان تخریب‌ها، مجوز تخریب این ساختمان به کمک مجمع خیرین استان گلستان و پیگیری‌های آقای الله قلی آخوند نوماج (مسئول مجمع خیرین استان گلستان) گرفته شد.

2- روستای شور حیات دلیجه 2

مدرسه روستای شور حیات دلیجه 2 که دارای 183 دانش آموز به صورت مختلط می‌باشد بررسی شده و میزان بالای خرابی‌ها و رطوبت ساختمان سبب شد تا مجوز تخریب این مدرسه نیز گرفته شود. با توجه به میزان رطوبت، زمین این مدرسه باید بررسی شود و سپس در صورت ایمن بودن تصمیم به ساخت مجدد آن به مرحله اجرا برسد. وسعت زمین برای ساخت مدرسه 3 کلاسه کاملا مناسب بود.

3- مدرسه میثم تمار

مدرسه میثم تمار ساختمان دیگری است که مورد بررسی قرار گرفت. این مدرسه مربوط به آموزش و پرورش آق‌قلا روستای یاغیه یلمه می‌باشد. فاصله آن تا شهر 40 کیلومتر و 63 دانش آموز به صورت مختلط در آن مشغول تحصیل بوده‌اند که شامل 33 پسر و 30 دختر بودند.

4- روستای حمید آباد باچپاقلی

از زمین مناسبی که مربوط به آموزش و پرورش در شهرستان بندرترکمن روستای حمید آباد باچپاقلی واقع شده است بازدید شد. مساحت این زمین 2557 متر مربع می‌باشد از نظر موقعیت و وسعت فضا برای ساخت مدرسه در این روستا کاملا مناسب است با توجه به آن که تعداد دانش آموزان روستای حمیدآباد 90 نفر می‌باشد.

5- دبستان نور محمد در روستای سی جوال

دبستان پسرانه شهید نور محمد در شهرستان بندر ترکمن روستای سی جوال واقع شده است و فاصله آن تا بندر ترکمن 60 کیلومتر می‌باشد. زمین مدرسه در حدود 2000 متر مربع بوده که بر اثر سیل و طوفان آسیب جدی دیده است اما از نظر موقعیت بسیار مناسب ساخت مدرسه مجدد است. مجوز تخریب این دبستان نیز با توجه به خرابی‌های شدید آن صادر گردید. لازم به ذکر است تعداد دانش آموزان این دبستان 125 نفر است و با توجه به این موضوع نیاز به فضا بیشتر، می‌باشد.

6- گنبد کاووس روستای کاکا

مدرسه دیگر در گنبد کاووس روستای کاکا جاده خط نو است که در کنار جاده واقع شده است. زمین مدرسه 2000 متر مربع و فاصله آن تا مرکز شهر 11 کیلومتر می‌باشد. تعداد دانش آموزان نیز 80 نفر می‌باشد. بازدید این مدرسه به اتفاق جناب آقای کمیلی (معاون فرماندار) انجام شد. طی مشاهدات انجام شده گزارش شده است که طوفان و سیل خرابی‌های بسیاری را در این مدرسه به وجود آورده است و نیاز به تخریب کامل و ساخت مدرسه جدید لازم و ضروری است.

7- مدرسه کودکان استثنایی در روستای الفجر مینودشت

مدرسه دیگری نیز که متعلق به کودکان استثنایی است در شهرستان مینودشت روستای الفجر بازدید شد. ساختمان این مدرسه کاملا آسیب دیده است و ترک‌های بسیاری در دیوار و سقف مشاهده شده است. این ساختمان نیز نیازمند بازسازی است.

برنامه مدرسه سازی در آق‌قلا توسط برین

با توجه به مشاهدات و گزارش‌های رسیده از نمایندگان و کارشناسان بنیاد خیریه برین، تمامی این مدارس نیاز به نوسازی دارند که همانطور که در گزارش بالا آمده، برای تعدادی از آنها مجوز تخریب صادر شده است. دیگر مدارس نیز که مجوز تخریب آنها صادر نشده نیز نیاز به تخریب خواهند داشت که به همت بنیاد برین و همکاری مجمع خیرین استان گلستان کارهای تخریب مدرسه‌های دیگر نیز انجام خواهد شد. بی شک همیاری برای مدرسه سازی در چنین مناطقی اجری وصف نشدنی داشته که پیوستن به این کار نیک احساسی زیبا را در هر انسان به وجود خواهد آورد.

1 Comment

  1. […] خبر مربوط به بازدید از ۷ مدرسه در آق‌قلا را خوانده باشید، مشاهده کرده‌اید که بر اثر وقوع سیل و […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *